Markkinointi ja mainostaminen on tärkeää jokaisella alalla ja ennen kaikkea se korostuu kun lähdetään luomaan ammattiuraa valokuvauksen parissa. Usein mielletään, että mainostaminen vaatii paljon rahaa, osaamista, sekä resursseja, mutta se ei nykypäivänä ole enää oleellista. 4201c62-ed44739-760-508-camera-photographer-photography-vintagePaljon tärkeämpää on hahmottaa, mitä virheitä ei tule tehdä ja mitkä tavat toisivat parhaiten asiakk
aita omien palveluiden piiriin. Vaikka ei mainostamisesta olisikaan aikaisempaa kokemusta, on helppo saada paljon vinkkejä ja ohjeita netistä, sekä muilta valokuvaajilta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se mikä erottaa valokuvaajan muista, on tämän omat vahvuudet, eli niiden korostaminen mainostuksessa on tärkeää.

Asiakkaiden kerääminen sosiaalisesta mediasta

Jokainen joka on joskus opiskellut markkinointia ja mainontaa edes ripauksen, tietää kuinka pahasti sosiaalisen median mainoskampanjat voivat mennä pieleen, ja toisaalta, kuinka paljon niistä voidaan hyötyä. Useimmat aloittelevat valokuvaajat tekevät sen virheen, että antavat ilmaisia lahjoja sosiaalisen median kautta. Tämän kuvitellaan tuovan uusia asiakkaita omalle sivustolle, vaikka todennäköisemmin ainoat asiasta kiinnostuneet ovat oman perheen jäsenet, sukulaiset ja tuttavat, joille joudutaan tekemään lukuisia ilmaistöitä, ilman yhdenkään oikean asiakkaan saamista. Ilmaiset tuotteet voivat olla hyvä työkalu myös, mutta se ei automaattisesti tarkoita asiakasvirtaa. Valokuvauksen markkinointi vaatii sekä osaamista, jatkuvuutta, että luovuutta. Tässä on siis käytettävä aivoja ja mietittävä uusia tapoja, joilla asiakkaat saadaan puhumaan omista töistä. Netistä ja kirjastoista löytyy myös paljon materiaalia, josta saadaan hyviä vinkkejä markkinoinnin suunnittelemiseen.

Tarvitaanko suhteita?

Sen lisäksi, että on hyvä luoda suhteita muiden ammattilaisten kanssa, ihan sen takia että hätätapauksessa nämä voivat pelastaa pulasta, ne voivat olla myös mainio keino saada uusia töitä. Suhteita kannattaa myös luoda muihin tahoihin, esimerkiksi tietyn juhlapaikan kuvia kannattaa lähettää paikan omistajalle, tai vaikka hääkakun kuvia kakun luojalle, jolloin nämä voivat käyttää niitä omassa mainostuksessa. Tämä luo ystävyys – siteitä ja jos valokuvat toimivat tuoden uusia asiakkaita, jolloin yritykset käyttävät jatkossa tätä kuvaajaa ihan maksullisesti. Lisäksi ne voivat ohjata uusia asiakkaita – esimerkiksi häitä suunnittelevan parin – juuri tämän valokuvaajan puheille.