Nykyääcamera-926571_960_720n on melkein mahdotonta löytää valokuvaajaa, jolla ei kotisivuja olisi. Toki muutama vanhan linjan kannattaja on jättänyt nämä tekemättä, mutta heillä on usein tarpeeksi asiakkaita jo vuosien kokemuksen perusteella ja eläkevuoden lähenevät kovaa vauhtia. Uuden kuvaajan on kuitenkin tutustuttava internetin mahdollistamiin keinoihin tavoittaa asiakkaat, sillä muuten tiputaan heti alkuun junasta eikä ole juurikaan mahdollisuuksia luoda itselleen uraa.

Kuinka hienot kotisivut vaikuttavat asiakasvirtaan?

Valitettavan usein nähdään sellaisia kotisivuja valokuvaajilla, joissa on esillä uskomattoman upeita gallerioita kuvista, mutta ei mitään muuta. Näille sivuille löytää hyvin harva asiakas ja se automaattisesti johtaa rahavirran vähyyteen. Tämä johtuu siitä, että kotisivut on optimoitava hakukoneille. Kun hakuun laitetaan esimerkiksi ”valokuvaamo, Helsinki” ei oma sivu näy tuloksissa, jos sivusto on vain täynnä kuvia ja muutamalla lauseella varustettu. Hakukone etsii näitä sanoja, eikä se pysty lukemaan valokuvia, vaikka kuvat olisivat miten tahansa hienoja. Jos sivujen optimointi ei ole omaa alaa, on ehdottomasti rahan arvoista palkata joku joko opettamaan kotisivujen sisällön tuottamista, tai suoraan tekemään ne, erityisesti mielessä pitäen hakukoneiden vaatimukset. Tämän voi tietenkin opetella ilmaiseksi itsekin ja näille taidoille on varmasti käyttöä myöhemminkin.

Blogit ja niiden väärinkäyttö

Blogin aloittaminen ei tarkoita sitä, etteivät ihmiset malta olla lukematta tai katsomatta seuraavaa julkaisua. Tämä pätee varsinkin silloin, kun julkaisut ovat aina tavallisia, viimeisimmästä kuvaussessiosta otettuja vedoksia. Lukuun ottamatta muutamia henkilöitä, kuten omia vanhempia tai kavereita, kukaan ei halua katsoa erilaisten vieraiden naamaa samassa asennossa viikko toisensa jälkeen ja parhaimmat kuvat ovat esillä jo portfoliossa. Sen sijaan että keskityttäisiin ainoastaan valokuvien julkaisuun, tulee miettiä, mikä vetäisi porukkaa puoleensa. Tekstiin kannattaa myös panostaa, esimerkiksi neuvot siihen, mitä ei kannata laittaa päälle valokuvaukseen, tai kuinka välttää tylsien potrettien ottaminen, saavat muidenkin kiinnostuksen heräämään. Lisäksi voidaan myös suositella eri paikkoja juhlille ja esitellä niitä kuvien kautta. Näillä lukijakuntaa saadaan enemmän ja laajemmalta genreltä, puhumattakaan siitä että se tuo ammattimaisen kuvan kuvaajasta. Ja tietenkin tässä vaiheessa muistetaan, että se lisää näkyvyyttä myös hakukoneissa!